A tanulókat érő környezeti hatások/ A családi nevelés hatása

A tanulók fejlődéséhez hozzájárulnak azok a körülmények, amelyek között élnek, és azok a tevékenységek, amelyekbe bekapcsolódnak. Egész életünkön keresztül az emberek elvárásai formálnak, úgy növünk fel, hogy tükrözzük mások velünk kapcsolatos véleményét, ezért különösen igaz az a sokat hallott mondat miszerint: a gyerekek önmagukat beteljesítő jóslatok, azaz nagyrészt azzá válnak, amit az emberek gondolnak róluk. Ezért nagyon fontos a pozitív, segítő gyerekekhez való hozzáállás. A családi nevelés pozitív hatása.

   A család az a környezet, amely a legközvetlenebb módon hat a tanulókra. A szülők egyrészt formálják gyermekük személyiségét saját viselkedésük által, másrészt megválogatják azokat a környezeti tényezőket, melyeknek kiteszik gyermeküket, ezek folyamatosan alakítják a gyermek társas és kognitív fejlődését. A gyermek adottságainak kibontakoztatása elsősorban neveltetésétől ill. oktatásától függ, az ember szellemi fejlődésére a szülői hatások különösen meghatározóak. Természetesen a családi hatásokat nehéz a többi külső hatástól elkülöníteni, mivel ezek jelentős átfedésben vannak egymással, pl. a család gazdasági helyzete erősen befolyásolja a gyermekek iskoláztatását is.

Az iskolaválasztásnál a szülők azon törekvése igen nagy befolyással bír, miszerint legalább olyan vagy jobb társadalmi helyzetbe szeretnék hozni gyermekeiket, mint amilyenben ők vannak. Ennek legfőbb eszköze az iskola megválasztása. A másik motiváló hatás a gyerek tényleges teljesítménye, mivel igazán jó képességű gyerekek akár a diplomáig is eljuthatnak függetlenül a szülők kisebb elvárásától ill. fordítva.Tehát a szülőknek nagy szerepük van a gyermekük tanulási motivációjában, hiszen a pedagógus motiváló tevékenységének előfeltétele a családban folyó ösztönző munka.

A szülőkkel való érzelmi kapcsolat a tanulásra ösztönző hatású lehet. Így megfelelő családi légkör esetén egy gyenge tanulóból kellő odafigyeléssel jó tanuló válhat, viszont egy rossz családi légkörben a tanulónak nem sok esélye van a javulásra. Ugyanakkor a gyerek meg akar felelni a szülői elvárásoknak.

Az iskolai siker nagy mértékben függ a család iskolához való beállítódásától, a teljesítményelvárástól és attól, hogy hogyan reagálnak a szülők a jó vagy rossz osztályzatokra, kudarcokra, szorongásokra.

 

Alami Enikő

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük