Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás az Erasmus pályázatokban

A mobilitási tevékenységeket megvalósító szervezeteknek meg kell felelniük az Erasmus minőségbiztosítási szabályoknak, mely szabályoknak egyik alapelve a környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás.

„Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás: a kedvezményezett szervezeteknek elő kell mozdítaniuk résztvevőik körében a környezeti szempontból fenntartható és felelősségteljes magatartást, és a lehető legnagyobb mértékben kell kihasználniuk a program által nyújtott támogatást a fenntartható utazási módok finanszírozására. „

 

A Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás a mobilitási projekt szintjén megnyilvánulhat: a, projekt témájában/célkítűzésében vagy b, a projektmegvalósításának módjában(esetleg témájában és megvalósításának módjában egyszerre).

 

Környezeti fenntarthatóság és felelőségvállalás alapelve a következő helyeken jeleníthető meg az űrlap kitöltése során:

Háttér és tapasztalat /itt soroljuk fel az intézmény / partner összes fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységét, tapasztalatát: 

  • Ökoiskola, szelektív hulladékgyűjtés, fenntarthatósági napok.
  • Energiafelhasználás hatékonyságának javítása, új épület, nyílászárók.
  • Kerékpáros közlekedés támogatása (kerékpár tárolók).
  • Környezetközpontú szemléletnek a mindennapi működésbe történő integrálása / ld.:Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás az Intézmény szintjén.
  • Fenntarthatósággal kapcsolatos oktatás, tananyag (környezetvédelmi technikus képzés), környezeti nevelés, oktatók továbbképzése (akkreditált továbbképzési lehetőség).
  • Környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos korábbi projektek, vagy a szempontrendszernek a korábbi projektek során történő megjelenítése.
  • A környezetvédelmi és fenntarthatóságii szempontok megjelenése az intézmény szintű kapcsolatokban (iskola-centrum, iskola – gyakorlatot kínáló vállalatok, iskola – szülők, iskola – környezetvédelemmel foglalkozó civil és egyéb szervezetek)
  • Szakirodalom gyűjtése, hírek monitorozása, tevékenység dokumentációja.
  • Tevékenységi körök, feladatok és felelősök meghatározása.

 

Európai fejlesztési terv

  • Intézményi és oktatói szinten szükségletként és célként fogalmazhatjuk meg az ilyen irányú ismeretanyag, oktatási módszerek, jógyakorlatok,stb. megismerését, fejlesztését.
  • Projekt szinten akkor, ha a mobilitási projekt céljai közt szerepel az adott szakmához tartozó fenntarthatósági szempontok, jógyakorlatok megismerése, elsajátítása, felhasználása (tananyag fejlesztés), disszeminációja. Pl:
          • mezőgazdasági szakképzés – fenntartható művelési módok, biogazdálkodás, ökogazdaságok.
          • építéstechnológia, építőipar – forrás védelem, errózió megóvás, környezetbarát gépek, technológiák
          • közgazdaságtan – környezet-gazdaságtan, externáliák
          • erdészet – fenntartható erdőgazdálkodás
          • vegyipar – környezet kímélő növényvédelem
          • szakács – bio élelmiszerek, vegán konyha
          • kozmetika, szépészet – natur kozmetikumok, környezetkímélő alapanyagok, eljárások
          • ács, asztalos, faipar – újrahasznosítás, alapanyagok kiválasztása, hulladék csökkentés
          • élelmiszer ipar – helyi termékek felhasználása, víz használat minimalizálása
          • értékesítés, közlekedés, szállítmányozás – értékesítési láncok racionalizálása, környezettudatos szállítmányozás és disztribució, többutas csomagolóanyagok
          • gépészet – anyagfeléhasználás racionalizálása, környezetbarát gépek, technológiák
          • informatika – környezeti informatika, felhő szolgáltatások, optimalizálás, fogyasztás csökkentés
          • turizmus – ökoturizmus, környezettudatos vendéglátás, szállodaüzemeltetés

Példa pjojektek / projekt címek:

Project Reference: 2019-1-HU01-KA102-060626 / Green light to hospitality #2 – Sustainability in practice

Project Reference: 2018-1-HU01-KA102-047065 /Zöld út a vendéglátásba – A fenntarthatóság a gyakorlatban

Project Reference: 2019-1-EL01-KA102-062335 / SMART BUILDINGS AND ENERGY MANAGEMENT SYSTEMS

Project Reference: 2019-1-AT01-KA102-050892/ Fair Trade

Kereső felület: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects_en

 

Projekt menedzsment

  • Kommunikáció a partnerekkel: az együttműködési megállapodások tartalmazzák a fenntarthatósági szempontokat. A pályázó már a partner válszatás során figyelembe veszi / követelményként tekint a környezet tudatosságra.
  • Az egyes tevékenységek kapcsán felmerülő gyakorlati és logisztikai tennivalók ellátása során megjelenő szempontok:
    • Utazás pl.:
    • A mobilitás célországa lehetőség szerint vonattal, busszal megközelíthető.
    • A mobilitás helyszínén preferált a tömegközlekedés/kerékpár használata.
    • A fogadószervezet által közvetített szakmai gyakorlati helyek lehetőség szerint gyalogtávolságra vannak a szállástól.
    • A kulturális program során a résztvevők sétálnak, vagy bérelt kerékpárral közlekednek
    • Étkezés pl.:
    • Fair trade élelmiszerek megismerése, fogyasztása.
    • A résztvevők maguknak főznek (együtt) helyi piacon vett helyi és szezonális alapanyagokból.
    • Csomagolás mentes élelmiszerek vásárlása.
    • A résztvevők saját ételhordó edényt és saját kulacsot nasználnak.
    • Lehetőség biztosítása a vegán étkezésre.
    • Az étkezést szolgáltató cég helyi termékekkel dolgozik.
    • Szállás pl.:
    • Ökoszállások
    • Környezettudatos szálláshely választás (függ a szálloda méretétől, a szobaegységektől és kiszolgáló létesítményektől)
  • Az Ersamus + online felületein sok-sok fenntarthatósággal, zöldítéssel, környezettudatossággal kapcsolatos projektbeszámoló, jógyakorlat, innováció és ismeretanyag található. Ezek monitorozása, alkalmazása minden mobilitás esetén javasolt.
  • Ha mobilitás egyik célja egy szakma fenntathatóbbá tételének megismerése (pl.:turizmus-vendéglátás szakmai gyakorlatonaz ökoturizmus megismerése), akkor az Erasmus munkacsapaton belül a szakoktató feladatai közt a kapcsolódó szakmai kompetenciák fejlesztését, mint külön feladatot tudjuk feltűntetni
  • Ha a mobilitás implicit célja a környezettudatos logisztika és menedzsment, akkor a felelőségi körök és feladatok meghatározásakor a témával kapcsolatos tevékenységek elvégzését, koordinálását, ellenőrzését egy külön „pozicióhoz” allokálhatjuk, pl.: egy „fenntarthatósági koordniátorhoz”,aki a projekt menedzsmenten belül fenntarthatósági menedzsmentért felelős.

 

Tevékenységek

  • Ideális esetben a külföldi szakmai gyakorlat során a választott munkahely figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat. (KIR ISO 14001 szabványcsalád működtetése).
  • A szakmai gyakorlat szerves részét képezi az adott szakma környezeti fenntarthatóságának megismerése, elsajátítása.
  • A szakmai gyakorlat első napján, a tűz- és munkavédelem mellett szó esik az adott munkahely környezetvédelemmel kapcsolatos előírásairól, valamint az ezzel kapcsolatos szabályokról.
  • Az ECVET munketervben ez a következő képpen szerepelhet a szakmai gyakorlat során megszerzett „TUDÁS” alatt: Ismeri a környezetvédelemmel kapcsolatos helyi előírásokat, szabályokat
  • A szakmai gyakorlatot biztosító hely adhat a fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos feladatot, projektmunkát. Annak elvégzését követi, ellenőrzi, a megszerzett tanulási eredményt igazolja, elismeri.

 

Résztvevők

  • A résztvevők kiválasztása során a diákokat megkérdezhetjük afenntarthatósággal kapcsolatos ismereteikről, motivációjukról.
  • A kísérőszemélyek kiválasztásánál, felkészítésénél is megjelentethetjük a fenntarthatósági szempontrendszert. A kiutazás során a kísérőszemélyek példamutatása, iránymutatása kiemelkedő jelentőséggel bír. A kísérőszemély felhívja a diákok figyelmét a környezeti kultúrák közti különbségekre, részt vehet az aktív környezeti nevelésben.

 

Előkészületek, nyomonkövetés, projekt eredmények terjesztése

  • Általános tájékoztató, környezeti érzékenységet fejletsző foglalkozások, előkészítő órák.
  • Szakmaspecifikus ismeretek bővítése.
  • Ökolábnyom mérés.
  • Témával kapcsolatos feladatok, projektmunkák kitalálása, koordinálása.
  • Témával kapcsolatos tesztek, valamint értékelési-beszámítási rendszer kidolgozása.
  • A részvevők értékelése, a mobilitás előtt és után.
  • A releváns kompetenciák fejlődésének követése.
  • Vizsgáljuk a kompetencia fejlődés szűkebb és tágabb környezetre gyakorolt hatását diákok, oktatók és intézmény szinten.
  • A különböző Erasmus+ felületek használata a projekt eredményeinek terjesztése során

 

 

Hasznos linkek:

https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-13-sustainability-and-youth-work

https://www.salto-youth.net/downloads/toolbox_tool_download-file-2108/Book-Design-view.pdf

https://elmenyakademia.hu/projektek/heart/heart-tools/

https://sitoumus2050.fi/en/web/sitoumus2050/home#/

https://ekokompassi.fi/briefly-in-english/

https://treesnottees.com/?fbclid=IwAR35e9_K810cEZd_Hhv-dF1VLWnnAYuTTtmuA8315_VRaSYqe2dSbJfJDpk

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük