A mobilitási tevékenységeket megvalósító szervezeteknek meg kell felelniük az Erasmus minőségbiztosítási szabályoknak, mely szabályoknak egyik alapelve a környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás.
„Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás: a kedvezményezett szervezeteknek elő kell mozdítaniuk résztvevőik körében a környezeti szempontból fenntartható és felelősségteljes magatartást, és a lehető legnagyobb mértékben kell kihasználniuk a program által nyújtott támogatást a fenntartható utazási módok finanszírozására. „
A Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás a mobilitási projekt szintjén megnyilvánulhat: a, projekt témájában/célkítűzésében vagy b, a projektmegvalósításának módjában(esetleg témájában és megvalósításának módjában egyszerre).
Környezeti fenntarthatóság és felelőségvállalás alapelve a következő helyeken jeleníthető meg az űrlap kitöltése során:
Háttér és tapasztalat /itt soroljuk fel az intézmény / partner összes fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységét, tapasztalatát:
- Ökoiskola, szelektív hulladékgyűjtés, fenntarthatósági napok.
- Energiafelhasználás hatékonyságának javítása, új épület, nyílászárók.
- Kerékpáros közlekedés támogatása (kerékpár tárolók).
- Környezetközpontú szemléletnek a mindennapi működésbe történő integrálása / ld.:Környezeti fenntarthatóság és felelősségvállalás az Intézmény szintjén.
- Fenntarthatósággal kapcsolatos oktatás, tananyag (környezetvédelmi technikus képzés), környezeti nevelés, oktatók továbbképzése (akkreditált továbbképzési lehetőség).
- Környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos korábbi projektek, vagy a szempontrendszernek a korábbi projektek során történő megjelenítése.
- A környezetvédelmi és fenntarthatóságii szempontok megjelenése az intézmény szintű kapcsolatokban (iskola-centrum, iskola – gyakorlatot kínáló vállalatok, iskola – szülők, iskola – környezetvédelemmel foglalkozó civil és egyéb szervezetek)
- Szakirodalom gyűjtése, hírek monitorozása, tevékenység dokumentációja.
- Tevékenységi körök, feladatok és felelősök meghatározása.
Európai fejlesztési terv
- Intézményi és oktatói szinten szükségletként és célként fogalmazhatjuk meg az ilyen irányú ismeretanyag, oktatási módszerek, jógyakorlatok,stb. megismerését, fejlesztését.
- Projekt szinten akkor, ha a mobilitási projekt céljai közt szerepel az adott szakmához tartozó fenntarthatósági szempontok, jógyakorlatok megismerése, elsajátítása, felhasználása (tananyag fejlesztés), disszeminációja. Pl:
-
-
-
-
- mezőgazdasági szakképzés – fenntartható művelési módok, biogazdálkodás, ökogazdaságok.
- építéstechnológia, építőipar – forrás védelem, errózió megóvás, környezetbarát gépek, technológiák
- közgazdaságtan – környezet-gazdaságtan, externáliák
- erdészet – fenntartható erdőgazdálkodás
- vegyipar – környezet kímélő növényvédelem
- szakács – bio élelmiszerek, vegán konyha
- kozmetika, szépészet – natur kozmetikumok, környezetkímélő alapanyagok, eljárások
- ács, asztalos, faipar – újrahasznosítás, alapanyagok kiválasztása, hulladék csökkentés
- élelmiszer ipar – helyi termékek felhasználása, víz használat minimalizálása
- értékesítés, közlekedés, szállítmányozás – értékesítési láncok racionalizálása, környezettudatos szállítmányozás és disztribució, többutas csomagolóanyagok
- gépészet – anyagfeléhasználás racionalizálása, környezetbarát gépek, technológiák
- informatika – környezeti informatika, felhő szolgáltatások, optimalizálás, fogyasztás csökkentés
- turizmus – ökoturizmus, környezettudatos vendéglátás, szállodaüzemeltetés
-
-
-
Példa pjojektek / projekt címek:
Project Reference: 2019-1-HU01-KA102-060626 / Green light to hospitality #2 – Sustainability in practice
Project Reference: 2018-1-HU01-KA102-047065 /Zöld út a vendéglátásba – A fenntarthatóság a gyakorlatban
Project Reference: 2019-1-EL01-KA102-062335 / SMART BUILDINGS AND ENERGY MANAGEMENT SYSTEMS
Project Reference: 2019-1-AT01-KA102-050892/ Fair Trade
Kereső felület: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects_en
Projekt menedzsment
- Kommunikáció a partnerekkel: az együttműködési megállapodások tartalmazzák a fenntarthatósági szempontokat. A pályázó már a partner válszatás során figyelembe veszi / követelményként tekint a környezet tudatosságra.
- Az egyes tevékenységek kapcsán felmerülő gyakorlati és logisztikai tennivalók ellátása során megjelenő szempontok:
-
- Utazás pl.:
- A mobilitás célországa lehetőség szerint vonattal, busszal megközelíthető.
- A mobilitás helyszínén preferált a tömegközlekedés/kerékpár használata.
- A fogadószervezet által közvetített szakmai gyakorlati helyek lehetőség szerint gyalogtávolságra vannak a szállástól.
- A kulturális program során a résztvevők sétálnak, vagy bérelt kerékpárral közlekednek
-
- Étkezés pl.:
- Fair trade élelmiszerek megismerése, fogyasztása.
- A résztvevők maguknak főznek (együtt) helyi piacon vett helyi és szezonális alapanyagokból.
- Csomagolás mentes élelmiszerek vásárlása.
- A résztvevők saját ételhordó edényt és saját kulacsot nasználnak.
- Lehetőség biztosítása a vegán étkezésre.
- Az étkezést szolgáltató cég helyi termékekkel dolgozik.
-
- Szállás pl.:
- Ökoszállások
- Környezettudatos szálláshely választás (függ a szálloda méretétől, a szobaegységektől és kiszolgáló létesítményektől)
- Az Ersamus + online felületein sok-sok fenntarthatósággal, zöldítéssel, környezettudatossággal kapcsolatos projektbeszámoló, jógyakorlat, innováció és ismeretanyag található. Ezek monitorozása, alkalmazása minden mobilitás esetén javasolt.
- Ha mobilitás egyik célja egy szakma fenntathatóbbá tételének megismerése (pl.:turizmus-vendéglátás szakmai gyakorlatonaz ökoturizmus megismerése), akkor az Erasmus munkacsapaton belül a szakoktató feladatai közt a kapcsolódó szakmai kompetenciák fejlesztését, mint külön feladatot tudjuk feltűntetni
- Ha a mobilitás implicit célja a környezettudatos logisztika és menedzsment, akkor a felelőségi körök és feladatok meghatározásakor a témával kapcsolatos tevékenységek elvégzését, koordinálását, ellenőrzését egy külön „pozicióhoz” allokálhatjuk, pl.: egy „fenntarthatósági koordniátorhoz”,aki a projekt menedzsmenten belül fenntarthatósági menedzsmentért felelős.
Tevékenységek
- Ideális esetben a külföldi szakmai gyakorlat során a választott munkahely figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat. (KIR ISO 14001 szabványcsalád működtetése).
- A szakmai gyakorlat szerves részét képezi az adott szakma környezeti fenntarthatóságának megismerése, elsajátítása.
- A szakmai gyakorlat első napján, a tűz- és munkavédelem mellett szó esik az adott munkahely környezetvédelemmel kapcsolatos előírásairól, valamint az ezzel kapcsolatos szabályokról.
- Az ECVET munketervben ez a következő képpen szerepelhet a szakmai gyakorlat során megszerzett „TUDÁS” alatt: Ismeri a környezetvédelemmel kapcsolatos helyi előírásokat, szabályokat
- A szakmai gyakorlatot biztosító hely adhat a fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos feladatot, projektmunkát. Annak elvégzését követi, ellenőrzi, a megszerzett tanulási eredményt igazolja, elismeri.
Résztvevők
- A résztvevők kiválasztása során a diákokat megkérdezhetjük afenntarthatósággal kapcsolatos ismereteikről, motivációjukról.
- A kísérőszemélyek kiválasztásánál, felkészítésénél is megjelentethetjük a fenntarthatósági szempontrendszert. A kiutazás során a kísérőszemélyek példamutatása, iránymutatása kiemelkedő jelentőséggel bír. A kísérőszemély felhívja a diákok figyelmét a környezeti kultúrák közti különbségekre, részt vehet az aktív környezeti nevelésben.
Előkészületek, nyomonkövetés, projekt eredmények terjesztése
- Általános tájékoztató, környezeti érzékenységet fejletsző foglalkozások, előkészítő órák.
- Szakmaspecifikus ismeretek bővítése.
- Ökolábnyom mérés.
- Témával kapcsolatos feladatok, projektmunkák kitalálása, koordinálása.
- Témával kapcsolatos tesztek, valamint értékelési-beszámítási rendszer kidolgozása.
- A részvevők értékelése, a mobilitás előtt és után.
- A releváns kompetenciák fejlődésének követése.
- Vizsgáljuk a kompetencia fejlődés szűkebb és tágabb környezetre gyakorolt hatását diákok, oktatók és intézmény szinten.
- A különböző Erasmus+ felületek használata a projekt eredményeinek terjesztése során
Hasznos linkek:
https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-13-sustainability-and-youth-work
https://www.salto-youth.net/downloads/toolbox_tool_download-file-2108/Book-Design-view.pdf
https://elmenyakademia.hu/projektek/heart/heart-tools/
https://sitoumus2050.fi/en/web/sitoumus2050/home#/
https://ekokompassi.fi/briefly-in-english/
https://treesnottees.com/?fbclid=IwAR35e9_K810cEZd_Hhv-dF1VLWnnAYuTTtmuA8315_VRaSYqe2dSbJfJDpk